Alla inlägg under april 2010

Av Fredrika - 28 april 2010 18:39

Hej å hå!


Sätter mig ner en stund med andan i halsen. Känner mig jättestressad men egentligen behöver jag nog inte det. Allt verkar vara i fas. Har en tvätt på gång i tvättmaskinen och en i torktumlaren, sen har jag nästan storstädat klart mitt rum och hunnit med att äta lite mat å även pratat med Barbro om vilket rum jag vill ha nästa år. Så effektiviteten har vartit på topp.


De som har sökt till tolk 1 nästa år ska komma på antagningsintervju imorgon. Därför städningen. Det känns säkrast att ha städat innan! :) Sen kommer syster på besök på fredag och åker tillbaka på söndag. Det ska bli kul, där har ni orsaken till att jag tvättar så mycket! Hon måste ju ha rena lakan och sånt att sova i! Så jag tänkte att jag tar en stortvätt och en storstädning! :) Passar nog bra.


Nä, nu ska jag duscha när jag ändå är i varv och sen ska jag nog göra läxor och skriva brev. När jag ändå har flåstet uppe så att säga! :)


Puss och kram på er! :)

Av Fredrika - 21 april 2010 20:02

När jag satte mig här idag och tänkte få ihop ett litet inlägg tänkte jag först göra det väldigt seriöst med kladd på papper och sånt innan jag faktiskt skrev det här. Men den idén gav jag upp... Idag har vi haft teckenspråk och sen på eftermiddagen lyssnade vi på en föreläsning om fängelser. Hon som föreläste hade varit chef på ett fängelse i många år. Det var kul och intressant att lyssna på henne. Många bra frågor också.


Nästa torsdag kommer de nya tolk ettorna till skolan! De som har sökt till nästa termin! Det ska bli kul att träffa dem! Se hur de är, om de duger och får gå på skolan! :) Jag tror att det är meningen att vi ska ta hand om dem! Får väl se hur det slutar! De kanske blir avskräckta!


I helgen kollade jag och Robin på en dvd från UKM när jag var där och spelade och insåg att en som går i tolk 2 är uppe var med då! Det var kul! Att vi kände igen henne och att hon var där när vi var där! Haha! Vilket sammanträffande! :)


Kände verkligen för att skriva något men vet ju inte vad!!! Lite smått irriterande! Men om jag inte har något att skriva om får jag väl lägga ner och återkomma om jag faktiskt kommer på något som är värt att skriva ner.

Av Fredrika - 19 april 2010 20:26

Helgen har flugit förbi precis som vanligt. Det borde verkligen gå att sakta ner tiden på helgen.


I fredags kväll kom Robin hit till skolan. Det var toppen, till och med toppen på toppen! Min granne "Bill" var inne i mitt rum då så han blev väldigt väl välkomnad av oss två. Mycket babbel på kvällen, precis som vanligt. Det hinner hända så mycket på fem dagar så man måste babbla massa! :)


Lördag morgon började för oss vid tio. Då vaknade vi pigga och lyckliga. Åt god frukost och spelade hög musik. Inväntade gänget från klassen och övriga som skulle hälsa och klämma på Robin. Lagade mat och sedan begav vi oss in mot Leksand till fots. Fikade på mysigt café och allmänt myste. Handlade lite mat också. Gick tillbaka och började förbereda grillningen med "Bill". Grillade korv på kvällen med "Bill" i skogen. Det var urmysigt! Kan gärna tänka mig att göra om det! Men då vill jag hellst att det ska vara lite varmare. Fast det gick bra nu med. Vi gick tillbaka och kollade film också med "Bill".


Söndags morgonen började vid halv nio för min del. Vaknade av att jag var hungrig. Vid kvart över nio kunde jag inte hålla mig längre så jag började klappa på Robin, syftet var att väcka honom. Han vaknade till en gång och tittade lite yrvaket upp log och somnade igen... Jag tyckte ju att jag skulle väcka lite mysigt på honom, men han verkade inte riktigt förstå det. Han vaknade faktiskt till slut och fick frukost på sängen. Sen kollade vi runt lite på skolan och i dsb. Åt lunch med "Bill" sen var det typ dags att gå till tåget. "Bill" hängde också med. Det var mindre kul att lämna iväg honom... Men det har ändå varit en bra helg så det var inte så illa som det kan vara ibland. Nu återstår måga veckor tills vi ses igen. Men jag hoppas att det också ska gå bra.


Nu väntar jag på att "Bill" ska bli klar med sin lektion så vi kan äta glass.


Hej svejs! :)

Av Fredrika - 16 april 2010 17:21

Meddelande från Bill igen: Om man har Halebop Hallå, måste man sitta och säga Hallå? hela tiden då?!


Vi lägger den under "Bill filurar" det blir nog bra! :)


Imorgon ska Bill, jag och Robin grilla korv! Det ska bli kul!

Väntar med spänning på att min älskade Hallonprinsessa ska komma hit! I kväll kommer han! :) Jippie! Har saknat på honom!


Kram alla där ute som behöver en sån! :)

Av Fredrika - 14 april 2010 20:47

Jag vill bara tala om att jag hatar pollen. Jag verkligen avskyr det. Täppt i näsan så jag måste andas med munnen öppen. Det är inte charmigt alla gånger. Suck. Tycker inte att det borde finnas pollen alls. Det gör säkert ingen nytta. Nässprayen är slut och ögondropparna hjälper inte för tillfället. Gah!

Av Fredrika - 12 april 2010 20:34

Oj... Dagen?! Va?! Nä?! Eller vad då?


Hade ingen svenska idag för våran lärare var sjuk. Vi fick istället ha teckenspråk. Det var kul! Alltid roligt med det ju!


Jag ser faktiskt fram emot imorgon. Då ska jag simma med min Kompis. Kompis med stort K! Hon ska alltså försöka få iväg mig att simma så ska väl jag försöka få iväg henne! Det kommer nog gå bra. Så idag har jag fått en ny Kompis, en BadKompis! Det är kul! Hoppas det fortsätter så.


Behöver förresten så mycket glädje och posítiva saker som det går nu. Är nog nere i en svacka igen. En vårsvacka kanske?! Vi får se var det här slutar!

Av Fredrika - 11 april 2010 21:55

Oj, kan börja från början och sluta där bak kanske...

Fredagen ägnade jag åt att packa och åka tåg. Var hur mycket folk som hellst på tåget. Jobbigt. Väntade in älskade pojken i Falun i en timme, sen var vi påväg hemmåt i världens snyggaste bil...


Lördagen gick åt till att mysa, åka ner på stan och fixa lite småsaker sen åter mysa och även åka och hämta hund i Sågmyra. På vägen dit pangar ljuddämparen... Oh, vad coolt det var... Eller inte. Lät som om man åkte "cool" epa. Så tre personer och en styck stor hund åker i världens minsta bil som låter som fan, tillbaka till Falun. Dricker/äter äggtoddy och ser på film, eller Robin och hans mamma ser på film.. Jag småslumrar. Efter filmen sätter sig Robin och är social vid msn och jag lägger mig. Tänker att jag kan ju var lite småvaken och vänta tills han lägger sig. Somnar och vaknar, somnar och vaknar jättemånga gånger. Vaknar ytterligare en gång och är pigg, Robin är fortfarande uppe och skriver på sin dator! I min värld är klockan sju och jag tycker att näe, nu är det ju dags att sova om han varit vaken sen sju! Så jag säger mycket bestämt till honom att nu måste han sova... Han somnar och jag med till slut. vaknar en gång till och faktiskt tittar på klockan och inte bara chansar. Det blev väldigt rörigt i min hjärna när klockan då var kvart över sex! Det gick inte riktigt ihop. Egentligen var klockan halv två när Robin la sig för att sova. Men jag var pigg, det var ganska ljust, jag hade sovit massor så för mig var det logiskt att klockan var sju! Så det kan gå!


Idag har vi ägnat dagen åt att återigen mysa ta vara på så mycket mys som det går och  att prata. Jag råkade få ett anfall när vi skulle åka med tåget och har väl bölat resten av kvällen. Kom på att vi kanske eller förmodligen inte syns på fem veckor. Det fick mig att bli ledsen i ögat... suck. Hur ska jag klara mig?!


En underbar helg men ett jobbigt slut. Vill ju att vi ska träffas så ofta som det går...

Av Fredrika - 8 april 2010 21:39


http://collateralmurder.com/


Egentligen liknar det ett tv-spel. Kikarsikte som letar efter mål. Soldaten bakom siktet blir exalterad och får klartecken om att det är okej att skjuta. Då börjar avrättningen, och inte ens barnen skonas.

Hur ofta händer det här?


Det kommer några reaktioner från omvärden. I endel fall usla, lama och patetiska. Sverige är ett sånt fall. Svenska försvarsministern säger:

"- Det är självklart extremt angeläget att i varje insats värna civila."

Är det allt du har att säga, din lilla mes? Är det så regeringen fördömer en hänsynslös avrättning av civila?

Det är stor skillnad mellan Sten Tolgfors pinsamma tal och talet Olof Palme höll när amerika bombade Hanoi.

"Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn. Det som pågår i Vietnam är en form av tortyr. Det man gör är att plåga människor, plåga en nation för att förödmjuka den, tvinga den till underkastelse inför maktspråk. Därför är bombningarna ett illdåd."


DET lilla Sten är ett förödmjukande. Då var det Vietnam, men du behöver ju bara byta ut namnet mot irak. Det är precis samma sak, samma krig.

Hur hade det låtit om det var tvärtom, om en irakier varit beväpnad, om det hänt i amerika och de civila vore västlänningar?

Det skulle vara intressant att klämma Sten Tolgfors små kulor hårt och fråga: Hade det låtit likadant då?

NÄ, självklart inte. Västlänningar är ju människor. Riktiga människor. Oskyldiga människkor.


Hur kan vi bli förvånade över terrorism? Vad trodde vi? Att vi i västvärden kan klampa in som vem som hellst och okupera länder och döda som vi vill, och sedan försvara oss med att motparten inte ska svara likadant?

Om VI dödar civila, varför skulle inte DEM också göra det då?

Att Sverige, som deltar i USAs ockupationskrig i Afganistan, ska gå ut och öppet fördöma sina allierade är tydligen alldeles för mycket begärt.

Men vi måste då vara medvetna om att den största hotbilden mot rikets säkerhet inte finns bland islamister utan i den svenska regeringens utrikespolitik.


Punkt.

Ovido - Quiz & Flashcards