Alla inlägg under september 2010

Av Fredrika - 28 september 2010 14:59

Jaha, då har man slutat för länge sen och till och med hunnit att städa. Det var ju skönt! Nu kan jag slappa resten av dagen!


Helgen var härligt! Var hemma hos mamma och pappa. Riktigt roliga att träffa dem igen! Mormor hade sitt inflyttningskalas i Lördags, så då träffade jag släkten på mammas sida med! Det var kul!


Annars händer det inte så mycket. Mest läxor och måsten som ska göras. Nu till helgen är det väl tänkt att jag ska åka till Sågmyra. Robin fyller stort och jämnt nu på Söndag! :) Så då blir han också stor, det blir nog kul för honom.


Bill och jag har inte behövt tjejskrika sen vi övade så vi vet fortfarande inte om vi kan. Vi har inte mött några fler näbbmusar så det har varit skrikfria morronpromenader! :)



Av Fredrika - 23 september 2010 18:35

I morse när jag och min granne, även kallad Bill var ute och gick vår morgonpromenad så hörde vi lite pip. Vi kollar ner på marken för det är därifrån ljudet kommer. Då ser jag en liten näbbmus. Men gjejen är att ingen av oss skrek. Vi bara tittade och konstaterade att det var en mus, näbbmus. Sen gick vi vidare. Så ikväll har vi gett oss läxan att öva på tjejskrik. För vilken normal och vanlig tjej som hellst hade skrikit sitt tjejskrik när de sett en näbbmus som pep i vägkanten. Men inte vi. Därför ska vi öva på det ikväll så vi kan vara beredda imorgon.


Av Fredrika - 19 september 2010 19:35

Hon kastar jord på kistan för att det är så man gör, ber till gudar hon inte tror på och försöker besvärja honom tillbaks. Sen tänker hon att en ståtlig gran ska växa upp just precis där, och om hundra år ska de hugga ner den för att den är den präktigaste av alla, och så lever han vidare på det sättet. Eller så tar de den ändå och gör pappersmassa av den, då ska hon börja skriva brev på papper igen. Och lyrik. Som om hon fortfarande levde då.


Det känns nästan som om man läser en deckare när man läser Säkert!s texter såhär. Det rymmer så otroligt mycket. Jag glömmer att lyssna  på musiken när jag hör hennes låtar. Texten är så berättande och så intensiva att jag helt enkelt glömmer musiken. Trots att hon är en otroligt duktig musiker.


På senaste skivan; "Facit" är titlarna kocisa coh lite beska: "Influensa", "Jag som blev kvar", "Tyst nu", "Får jag". Och jag vill citera rader och stycken ut allihop. Även om de egentligen är för ordrika. I "Tyst nu" är det få ord, men hon konstaterar att "Jag vill inte hör vad du har att säga. Jag vill bara hålla din hand."


Annika Norlin har en skör och hypersensitiv röst som känner lite för starkt så det till slut låter oredigerat, mer oredigerat än vad det egentligen är tror jag. Även om hon inte upplevt allt som texterna handlar om själv så finns känslan och allvaret där på riktigt och äkta.


Det finns naturligtvis melodier också, men de är så självklara i sammanhanget att man nästan inte hör dem. Det finns även en underbar dialekt. Är det norrländska tro?! Mmm... Det passar också bra till texterna. De hade inte gjort sig lika bra på t.ex Småländska.

Av Fredrika - 15 september 2010 16:45

Uppdatering som sagt... Vet inte vart jag slutat uppdatera så jag vet inte vart jag ska börja heller. Det är väl som vanligt massor av saker i skolan som händer. Topik som ska övas, relativa satser man ska förstå och lyckas med. Det är inte så lätt faktiskt. Man ska höja ögonbrynen, kisa med ögonen och ha skrynkliga kinder. Försök det ni! Sen är det ju orala komponenter och massa repetition. Svenskan rullar också på med sin grammatik, landskap, dialekter, läsning, föreläsningar, idiom, synonymer och så vidare. Varje onsdag har vi diskussione med Allmänlinjen på skolan med. Alltså de döva elever. Det är faktiskt roligare än vad jag först trodde. Vi får se hur det blir framöver. Nu får jag väl övergå till pluggandet igen. suck.


Av Fredrika - 12 september 2010 11:48

Då var det söndag igen. Söndagsångesten hänger i luften. Fattar verkligen inte varför den gör det jämt, kvittar ju vad man gjort, så blir det söndags tråk och söndagsångest. Är fortfarande snorförkyld. Inte alls kul. Det gör ont lite överallt och snoret rinner, nysningarna avlöser varandra, halsen är igentäppt, rösten så gott som borta. Men man ska inte klaga, jag är säkert frisk och kry imorgon. Det är ju Måndag med lektioner, friskvårt och kanske busskörning. Så då är det ju omöjligt att vara sjuk! :) Nu på morgonkvisten lyckades jag lägga klart Bills pussel. Hade inte nåt annat att göra, så jag gjorde klart det.


Har inte ens något att störa mig på eller nåt jag funderar över, tråkigt. Annars hade jag ju kunnat skriva det här...


Av Fredrika - 9 september 2010 20:20

Vi hade svenska lektion i veckan, då fick vi en bunt "nya" ordspråk. Alltså gamla som har skrivits om, ja ni fattar! Här är en del av dem. Bara de bästa så klart så ni slipper läsa de dåliga! :)


Den man ligger med får bädda.


Det man inte minns, har inte hänt.


Man måste kyssa många grodor innan man hittar sitt svin.


Den som dricker ensam har bara sig själv att fylla.


Det man inte har i huvudet får man ha mellan benen.


Framtiden var bättre förr.


Hårt arbete lönar sig i framtiden, lathet lönar sig nu.


Ju fler kockar desto större fackförening.


Kvinnans list övergår när mannen får stånd.


Man har inte roligare än man köper ut för.


Ropa inte gay förrän du är inne i häcken.


Av Fredrika - 8 september 2010 21:11

Jag är förkyld och har fullt med snor i hjärnan så jag kan inte tänka. Har ett utmärkt exempel på det...:


Jag sitter i matsalen vid ett bord där det sitter några lärare. De pratar med varandra och jag sitter och äter och funderar i min egna lilla värld. Jag tänker på bondgårdar... På hur olika det kan se ut och hur olika de kan vara. Plötsligt så viftar en av lärarna och försöker få kontakt med mig. Jag titta på henne och hon börjar teckna att hon är vikarie för en annan lärare och ska in i vår klass imorgon och prata om översättning. Jag sitter och funderar på vad översättning har med bondgårdar att göra. Jag är helt inne på att hon ska diskutera bondgårdar med mig. Så hon får ta världens enklaste mening på teckenspråk en gång till så jag fattar att det är översättning och lektioner hon pratar om och inte bondgårdar. Lite smått pinsamt. Det verkade ju som om jag inte fattade någonting.... Fast det gör jag ju inte nu heller, eftersom jag har fullt med snor i hjärnan som tar upp så mycket plats att jag inte kan tänka...

Presentation


Vill ni veta något mer om mig än vad som finns att läsa i bloggen får ni helt enkelt fråga.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards