Alla inlägg den 4 september 2009

Av Fredrika - 4 september 2009 19:25

Idag har vi haft teckenspråks lektion igen! Hela förmiddagen fram tills lunch! Vi gjorde meningar! Roligt, roligt! Snart kommer vi bli indelade i två grupper också, då kommer det nog bli ännu roligare! Då hamnar alla på en jämnare nivå, de som kan mer i en och de som inte kan så mycket i en! I helgen är det öppet hus på skolan! Det kommer komma massor med folk! Bland annat mina föräldrar! För de ska köra upp mina saker! :) roligt att äntligen få dem! Och härligt att få byta gardiner! Är så trött på dem jag har nu så jag har tagit ner dem! Fulare gardiner får man leta efter! Kan berätta vad som hände i matsalen igår! Jag och två till i klassen satt och åt, och så kom det en från en annan klass och satte sig brevid oss. En döv person. Jag och R (killen i klassen) är väldigt smala och spinkiga, medan E (en tjej i klassen) är lite kraftig. Den döva säger till E att hon ska sluta äta nu för annars blir hon tjock. Man ska äta lagom mycket, som dem (han pekar på oss)... Det är såhär man märker skillnader i varandras världar! Döva är väldigt rätt på. Det finns inga "svaga" ord i deras språk. Ordet kraftig finns t.ex inte, så då får man liksom använda ordet tjock. Nu tror inte jag att personen som är döv i detta fallet menade något illa, men det kan ju lätt uppfattas så! Ibland kan det låta brutalt när de pratar tycker jag! Men alla språk är olika! :)

Ovido - Quiz & Flashcards