Direktlänk till inlägg 15 juli 2010

Morgon och... gnäll???

Av Fredrika - 15 juli 2010 08:30

Min pojkvän ( http://uptomyneck.bloggplatsen.se/ ) skriver inlägg sent/mitt i natten och jag skriver mina tidigt på morgonen... Vi går i skift! Till slut kommer jag vakna när han lägger sig och tvärt om! Haha!


Jo, varför är jag så sur nu då? Självklart är det som vanligt på grund av en massa saker, men det som irriterar mig mest är SJ, vilka annars??? Jag och mina föräldrar var ute och åkte en sväng med bilen i går eftermiddag. Vi har på radion på P4 och det är något eftermiddags program där tar de upp händelsen om SJ:s X2000 tåg som stannade utanför stockholm i tisdags när det skulle till Göteborg. Jag litar inte på SJ överhuvudtaget, har nästan alltid med mig mat, dricka och varma kläder i fall man blir stående någonstans. Är man med om det en gång så blir man beredd alla andra gånger man åker tåg med... Eftersom jag inte litar på SJ blev jag inte särskillt förvånad heller när jag hörde om vad som hänt. På en av årets varmaste dagar trängdes människor i fullpackade tågvagnar med trasig luftkonditionering. Allt vatten var slut och ingen mat fanns det heller. De som var ombord på tåget blev sittandes i nästan 60(!) gradig värme i 7(!) timmar! Det är inte klokt!!!


I radioprogrammet ringde de upp en av passagerarna på just detta tåget. Hon berättade att det hade passerat över 20 tåg när de stod stilla på spåret. Men att SJ hade vägrat att ordna evakuering, de hade inte ens försökt att flytta över mat och dryck till det drabbade tåget. Inte ens när en man hade svimmat och en panikslagen pappa förklarade för tågpersonalen att hans bebis kunde dö om de inte släppte in luft, visade tågpersonalen på handlingsförmåga eller sunt förnuft. Till slut slog en klok man sönder fönstret.


Igår sa SJ:s styrelseordförande Ulf Adelsohn att det som hänt var "en jävla katastrof". Företagets vd Jan Forsberg tyckte att "det är förfärligt".

Det är här jag börjar fundera på allvar. Tycker alltså SJ att det är okej att i praktiken behandla sina kunder hur som hellst? Att man sedan kan gå ut i media och säga att det är förfäligt och hej å hå, och sedan ge dem 800 i ersättning. Är det okej? Blir kunderna nöjda då?

Och tågpersonalen? Anser de att regler inte får ruckas på även om människor dör på kuppen? Är det ett bra sätt att skapa förtroende och öka tågresandet? Knappast.


Samma saker har hänt förut, jag har faktiskt kollat upp det. Det får nog räcka för SJ nu, de måste skaffa rutiner för att enkelt kunna evakuera folk vid långa stopp. Dessutom bör det alltid finnas ett extra förråd med vatten och mat ombord. Hur svårt skulle det vara? Kanske alldeles för svårt för ett företag där allt förnuft har försvunnit för länge sen...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fredrika - 13 februari 2011 16:49

Hej! Har bytt bloggplats. Fråga om den nya adressen om ni känner er värdiga. ...

Av Fredrika - 1 januari 2011 10:17

Jaha, då har vi ringt in det nya året då. Det har väl kanske inte precis börjat som jag har önskat men vi får väl se vart det lider så småningom.    Det har hunnit vara både julavslutningar och hemresande och julafton och jul och så sedan jag skr...

Av Fredrika - 5 december 2010 12:41

Idag är det Söndag... IGEN! Tycker det är söndag jämt! Söndag betyder Söndags-ångest! Ångest för att man inte hunnit göra alla läxor som man skulle hunnit med i helgen... Blää!   Igår kom i alla fall Robin hem. Känns skönt att ha honom i Sverige ...

Av Fredrika - 2 december 2010 19:27

I dagens samhälle pressas vi ganska bra av både ideal och livsstil, och det är banne mig inte konstigt att man är ihjälstressad när fötterna ska filas, smörjas och det ska klippas naglar, och kanske ska de målas också, benen ska rakas, smörjas och br...

Av Fredrika - 1 december 2010 20:30

Det går ju faktiskt att både njuta av en rejäl nys och göra bort sig totalt när man har en snorloska under näsan eller varför inte snor över hela jackan? Och så finns det den där härliga gamla repeterings-nysen, när man nyser tills tårarna sprutar,...

Ovido - Quiz & Flashcards