Alla inlägg den 18 juli 2010

Av Fredrika - 18 juli 2010 18:34

Fler elever ska stimuleras till att läsa språk anser regeringen. Det tycker jag med, ökad språkkunskap leder bland annat till självständighet och delaktighet. Den sittande regeringen, med utbildningsminister Jan Björklund i spetsen, har under sin tid vid makten infört ett meritpoäng system som innebär att de som läser språk i gymnasiet ska få extra poäng lagt till sitt meritvärde och därigenom gynnas i högskoleintagningen. Det låter skitbra kan man tycka, men detta gäller endast de moderna språken.


De språk som står utanför gruppen moderna språk är svenska, engelska, latin, klassisk grekiska och svenskt teckenspråk och andra språk du läser enligt din kursplan för hemspråk. Detta innebär alltså att de elever som har valt att läsa svenskt teckenspråk som kurs inte får några meritpoäng medan de elever som läser ett modernt språk får ett högre snittbetyg vid antagningen till högskolan.

Det är konstigt och irriterande att svenskt teckenspråk lämnas utanför när vi senast förra året fick en ny språklag där samhället ges ett särskilt ansvar för att skydda och främja det svenska teckenspråket. Lagens syfte motarbetas ju när svenskt teckenspråk motarbetas och negativt särbehandlas vilket leder till att främst döva men även andra diskrimineras eftersom teckenspråket är en viktig del för döva och rent allmänt i det svenska samhället. Detta samtidigt som till exempel samiska och finska som också skyddas av språklagen, kan läsas i kursplanen och ge meritpoäng.


Tanken med att elever läser ett modernt språk är att de ska öka sin förmåga att kommunicera. Motsatsen till detta är de klassiska språken som latin och klassisk grekiska, som istället har en historisk betydelse. Är det inte konstigt att svenskt teckenspråk jämnställs till dessa språk?

Det är väldigt synd att allt fler elever väljer bort svenskt teckenspråk till förmån för andra moderna språk som ger meritpoäng. Detta leder till att antalet elever som läser svenskt teckenspråk för hörande minskar jättemycket.

Skolor som haft teckenspråk på schemat i flera år blir plötsligt tvunga att lägga ner sina kurser. Idag är det stor brist på teckenspråkskunnig personal inom flera områden.


Svenskt teckenspråk för hörande på gymnasiet är viktigt eftersom det ofta är på gymnasienivån som intresset för att fördjupa sig i ett språk väcks. Det faktum att intresset för att läsa teckenspråk minskar kommer i förlängninen att påverka samhällets möjlighet att erbjuda god service till våra personer som behöver det i livets olika skeden. Det tycker jag rimmar illa med visionen om ett tillgängligt samhälle för alla, som ska förverkligas i år, 2010.


Varför väljer man bort svenskt teckenspråk? Varför tycker inte regeringen att svenskt teckenspråk är viktigt att kunna? Varför ger det inga meritpoäng?  Vad är det för fel med det svenska teckenspråket?



Av Fredrika - 18 juli 2010 11:23

Så har jag kommit hem efter att ha jobbat i två dygn. Fråga mig inte om man fårt jobba två dygn i streck för det vet jag inte, men de och jag gör det och det verkar okej så vi klagar inte.


Jag och brukaren jag jobbar med har inte gjort så mycket ändå fast jag varit där i två dygn. Det var ju så tråkigt väder igår så det var svårt att komma ut. Men det har gått ganska bra ändå. Lite irriterande när folk tittar på brukaren när vi är ute och går. Så konstig ser inte den här personen ut Blir störd av att människor verkar tycka att det är okej att glo megamycket bara för att personen är funktionshindrad och inte kan glo tillbaka. Det gör mig arg. Jag vet inte hur jag ska bete mig heller. Ska jag titta surt på människan som kollar på min brukare, eller ska jag börja skälla och gapa på människan för att han eller hon glor på någon, eller ska jag bara låta det vara? Det känns liksom så lönlöst att börja skälla, gnälla och bli arg. Man kan ju inte skälla på alla personer som man möter jämt heller.


Just nu skulle jag må bra av typ två nätters sömn och massa massage för ryggen. Det skulle sitta fint. Men nu är det så att jag tyvärr inte kan sova. Resten av huset är uppe och väsnas så att lägga sig i sängen och försöka sova är lönlöst. Både i natt och i går natt hade de party mittemot brukarens lägenhet. Ett tag trodde jag att de var ute på altanen men sen insåg jag att de skek och gapade så mycket bara, egentligen var de typ hundra meter bort. Visst att man får ha fester och så, det stör mig inte så mycket. Men man kan ju ta och dämpa sig när klockan är över tolv. Det finns faktiskt de som jobbar och vill sova och dessutom ska upp tidigt. Men när man fortfarande gapar och skriker när klockan är tre gör det mig en aning irriterad. Det är respektlöst.


Höll på att glömma! Kan nu också meddela att det återigen finns en papperskorg på mitt skrivbord på min dator! Min snälla och underbara pojkvän hjälpte mig och förklarade mycket noga så till och med jag fattade hur man skulle göra för att få tillbaka den! Det var snällt! Nu är jag glad igen! :)


Det var nog allt jag hade på hjärtat för tillfället! Det blir kanske mer sen! Just det, ska gratta min mormor också! 81 år idag! Grattis! :)

Ovido - Quiz & Flashcards