Direktlänk till inlägg 8 maj 2010

Leva i nuet?

Av Fredrika - 8 maj 2010 17:38

Varför är det så svårt att leva i nuet? Varför är det då jädra svårt att släppa det som har varit och låta bli att oroa sig för det som komma skall? Det är inte ofta jag lyckas rensa huvudet från alla tankar som inte har med här och nu att göra. Jag har blivit bättre men det räcker inte. Nästan alla mina beslut jag tar baseras på erfarenhet eller planering för vad som blir bäst i framtiden. Det är inte alls ofta jag bara gör det som känns bäst just nu.


Varför är det så svårt att ta för sig av livet? När jag menar att det är svårt att leva i nuet, menar jag inte bara att jag har svårt att slappna av och njuta av det som är. Jag menar också att det är svårt att ta tag i livet och göra saker här och nu, ta vara på tillfället, oavsett om det är en härlig eller tråkig sak man gör. Både filmkollandet och det viktiga mailet till jobbet är saker jag planerar in att göra senare under dagen. Varför gör jag det inte bara nu?


Det finns förstås vissa saker man inte kan göra nu. Endel saker måste förberedas eller lågprioriteras. Men många saker kan man faktiskt göra nu på direkten. Om man inte tänker, planerar, skjuter på eller låter något annat vara viktigare så kan man göra det man vill göra nu på en gång. Oavsett om det är roligt, tråkigt eller viktigt. Och man kan njuta av det för att det är de enda just nu.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fredrika - 13 februari 2011 16:49

Hej! Har bytt bloggplats. Fråga om den nya adressen om ni känner er värdiga. ...

Av Fredrika - 1 januari 2011 10:17

Jaha, då har vi ringt in det nya året då. Det har väl kanske inte precis börjat som jag har önskat men vi får väl se vart det lider så småningom.    Det har hunnit vara både julavslutningar och hemresande och julafton och jul och så sedan jag skr...

Av Fredrika - 5 december 2010 12:41

Idag är det Söndag... IGEN! Tycker det är söndag jämt! Söndag betyder Söndags-ångest! Ångest för att man inte hunnit göra alla läxor som man skulle hunnit med i helgen... Blää!   Igår kom i alla fall Robin hem. Känns skönt att ha honom i Sverige ...

Av Fredrika - 2 december 2010 19:27

I dagens samhälle pressas vi ganska bra av både ideal och livsstil, och det är banne mig inte konstigt att man är ihjälstressad när fötterna ska filas, smörjas och det ska klippas naglar, och kanske ska de målas också, benen ska rakas, smörjas och br...

Av Fredrika - 1 december 2010 20:30

Det går ju faktiskt att både njuta av en rejäl nys och göra bort sig totalt när man har en snorloska under näsan eller varför inte snor över hela jackan? Och så finns det den där härliga gamla repeterings-nysen, när man nyser tills tårarna sprutar,...

Ovido - Quiz & Flashcards