Direktlänk till inlägg 19 maj 2010

Onsdag

Av Fredrika - 19 maj 2010 16:27

Näe, jag orkar inte skriva något om Stockholm. Det står mig upp i halsen just nu. En annan dag kanske, annars låter jag bli. Det är jättehärligt att vara hemma igen och bara kunna  vara, utan någon stress.


Jag har lyssnat på Säkert! idag. Och kommit fram till att hennes låt "Ditt kvarter" är väldigt bra.


Det är kallt nästan höst nu
Jag går runt ditt kvarter
Fjärde gången den här kvällen
Vem räknar på det
Ser det lyser en lampa
Lägenheten bredvid din
Hon som bor där
Såg alltid på dig
På ett särskilt sätt
Jag kände igen den
Jag hade samma blick själv
När jag stal dig från Helene
Varje träd har en rot
Varje hus en byggd grund
Det är bara min som ryckts bort från mig
Gud, när ska jag bli fridlyst
Slå upp i en bok
Hon är en ovanlig art
Så förbjudet att såra
Sätt henne tillbaks där hon stod
Jag har en Elle i min väska
Så att det ska se ut
Som att jag sitter och tar det lugnt bara
Inte går patrull som förut
Elle, när ska det bli inne att vara som jag
Blek och feg och sävlig och lat
Jag har köpt varje nummer Elle sen 96
Men det som fortfarande gäller är
Vacker och lycklig
Och just nu kjol med särskilda veck
Det är mörkt nästan natt nu
Jag går runt ditt kvarter
Knack på axeln
Det är Helene som vanligt
Du lämnar oss aldrig
Vi går runt kvarteret
Vi blir bara fler och fler


Jag fastnade för två stycken i texten:


"Varje träd har en rot
Varje hus en byggd grund
Det är bara min som ryckts bort från mig"



"Jag har en Elle i min väska
Så att det ska se ut
Som att jag sitter och tar det lugnt bara
Inte går patrull som förut
Elle, när ska det bli inne att vara som jag
Blek och feg och sävlig och lat
Jag har köpt varje nummer Elle sen 96
Men det som fortfarande gäller är
Vacker och lycklig
Och just nu kjol med särskilda veck"


Det första stycket var så träffsäkert att jag nästan blev rädd. Är det inte precis sådär det kan kännas ibland? Att man har en trygg och välplanerad grund och sen händer något så att allt rycks upp och man har ingenting kvar?! Mitt i prick!


Den andra är mer lite lustig men ändå träffsäker. Man frågar modet när det ska vara okej att vara som man är. Alla väntar nog på det modet. Att man ska få ha just dem kläderna som man vet aldrig kommer vara inne. Men framför allt när ska det bli okej att inte alltid må bra? Kommer nog tyvärr få vänta i evigheter på det... Synd, för det finns inte någon människa på hela jorden som kan leva upp till det.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fredrika - 13 februari 2011 16:49

Hej! Har bytt bloggplats. Fråga om den nya adressen om ni känner er värdiga. ...

Av Fredrika - 1 januari 2011 10:17

Jaha, då har vi ringt in det nya året då. Det har väl kanske inte precis börjat som jag har önskat men vi får väl se vart det lider så småningom.    Det har hunnit vara både julavslutningar och hemresande och julafton och jul och så sedan jag skr...

Av Fredrika - 5 december 2010 12:41

Idag är det Söndag... IGEN! Tycker det är söndag jämt! Söndag betyder Söndags-ångest! Ångest för att man inte hunnit göra alla läxor som man skulle hunnit med i helgen... Blää!   Igår kom i alla fall Robin hem. Känns skönt att ha honom i Sverige ...

Av Fredrika - 2 december 2010 19:27

I dagens samhälle pressas vi ganska bra av både ideal och livsstil, och det är banne mig inte konstigt att man är ihjälstressad när fötterna ska filas, smörjas och det ska klippas naglar, och kanske ska de målas också, benen ska rakas, smörjas och br...

Av Fredrika - 1 december 2010 20:30

Det går ju faktiskt att både njuta av en rejäl nys och göra bort sig totalt när man har en snorloska under näsan eller varför inte snor över hela jackan? Och så finns det den där härliga gamla repeterings-nysen, när man nyser tills tårarna sprutar,...

Ovido - Quiz & Flashcards