Alla inlägg den 2 november 2009

Av Fredrika - 2 november 2009 19:15

  Delar av mitt fina rum här i västanvik! Fast nu är det lite mer saker   Siljan  

Av Fredrika - 2 november 2009 18:42

Nu sitter jag här igen... Har inget att göra så då hamnar man här... Eller har väl egentligen saker att göra, men orkar inte ta tag i något nu... Har ingen lust till någonting... Inte just nu i alla fall.


På svenska lektionen idag pratade vi om dialekter, eller vi kom väl in på det... Det var många i min klass som tyckte att Göteborska är fult, det håller jag nog inte riktigt med om. Och även att göteborgs vitsarna är tråkiga. Det tycker jag inte heller, alla är ju inte roliga, men de flesta är det ju! Enligt mig alltså! Men min dialekt är väl kanske inte den mest smickrande alltid heller. I alla fall inte om man pratar riktig västgötska! Vet faktiskt inte hur man stavar det... Kan bara uttala det! Vi har även kommit fram till att samma ord betyder olika beroende på dialekt. Till exempel ordet grina. På min dialekt betyder det ofta att man grimaserar, man säger typ "åh, vad den grina illa!", men på skånska betyder det att man skrattar och på dalmål kan det betyda att man gråter. Lite smått förvirrande! Och här upp vet de inte heller vad kiligt är, de förstår inte heller när jag säger katig... Finns andra ord med, men de här är ju de viktigaste! :) Men enligt mig är i alla fall den finaste dialekten som finns falumål blandat med dalmål! Vet nämnligen någon som pratar så! Och det låter lagom trevligt!


Nu ska jag fortsätta att ta det lugt och vårda min huvudvärk... Hoppas den går över snart...

Av Fredrika - 2 november 2009 16:53

Kom till mitt underbara rum igår kväll! Möttes av en mycket trevligt person vid skolan också! Det var ett stort plus! Myste och umgicks hela kvällen. Idag har varit en såndär seg dag. Har haft  huvudvärk hela dagen... Inte bra, vet inte riktigt vad det beror på heller, och det är nästan ännu värre. Kan vara vätskebrist, koffein abstinens, sömnbrist eller något annat. Vad vet jag?


På våran svenska lektion läste jag i alla fall upp min dikt. Det gick hyffsat bra, avskyr att läsa dikter så om man tänker på det så gick det nog ganska bra! Var nervös som sjutton!


Åh! Jag blev hyper-glad förut!!! Under lovet har vaktmästarna kollat våra ringklockor, sett så att de fungerar som de ska och att det finns batteri och så vidare. Min vibrator i ena sängen har ju varit lite konstig. Det har liksom funnits en "turbo" på den! Först vibrerar den alldeles normalt, men sen har den liksom lagt till en extra växel i sutet... Och detta kära vänner har varit väldigt irriterande. Men nu är det fixat och klart! Det låter typ ingenting längre! Skönt!


Nä, nu ska jag nog gå och fixa lite käk... Om jag orkar mig upp från sängen. Sen blir det till att vårda min huvudvärk. Ska försöka att lägga mig relativt tidigt också, men det kommer nog inte att lyckas. Men tänka tanken kan man ju göra i alla fall! :)


Ovido - Quiz & Flashcards