Alla inlägg den 29 april 2009

Av Fredrika - 29 april 2009 19:15

Först var det som vanligt information, vi fick klisterlappar med vårat namn på och de tog kort på oss. Sen gjorde jag mitt referat, de hade en inspelad dokumentär man skulle återberätta. Var jättejättesvårt, låter ganska enkelt men så var det inte.


Min intervju på svenska kom efter det, och det var inga problem! S


en var det teckenspråks intervju, och den gick galant!


Efter allt detta var det dags för lunch, och det var kycklingsallad i jättestora skålar. Jag åt tills jag blev proppmätt, och det såg ut som om jag inte hade ätit något!


Efter lunch hade vi en teckenspråkslektion, det var nog det roligaste på hela dagen, vi hade tre döva lärare! Man fick verkligen koncentrera sig! Men jag tyckte att det gick bra!


Sen var det samhällsdiskussion och det gick nog också bra, det var en snäll och bra lärare som tur var! Det var även (precis som i leksand) ett svenska ordprov, och det var orden som var med på förra årets högskoleprov, så det var inte världens enklaste! Men nu efteråt och när jag satt där tackade jag min svenskalärare som har haft mycket ordprov och lärt oss många svåra ord! Några av hennes ord var med på provet! Tror att det i och för sig var tanken med hennes övningar!


Sist av allt hade vi info om själva utbildningen, och jag tycker att den verkar jättebra,(utbildningen alltså) har bäst rykte om sig i alla fall. Får väl se om jag kommer in, var ju 42 sökande till ca 20 platser...


Men jag har ju leksand i så fall, och kanske önnestad, har ju inte varit där än, så jag vet ju inte vad jag tycker om den skolan!


Vi fick också samhällsprov och dövrealiaprov som vi fick skriva på under dagen, de var jättesvåra tycker jag. Har glömt massor av samhäll! Fast jag gav nog det roligaste svaret av alla! På frågan om vem som är sveriges finansminister svarade jag "han med hästsvansen" för jag kom absolut inte på vad han hette! (och hans persontecken på teckenspråk är hästsvans) Tänkte att då ser de i alla fall att jag försöker! Fast nu i efterhand ångrar jag mig nog lite... Tänk vad de skrattar åt mig! Haha! Det kan jag väl bjuda på då! :)

Av Fredrika - 29 april 2009 16:24

JAG HAR KOMMIT IN PÅ VÄSTANVIKS FOLKHÖGSKOLA!!!!! Kan nog inte bli gladare! Första dagen på nya praktikplatsen med, trivs redan jättebra! Nu får jag användning för all min kreativitet! Jättekul! Glada dagen idag tror jag!

Ovido - Quiz & Flashcards